Hasbara,” makna nya menjelaskan,” adalah istilah yang digunakan di Israel untuk propaganda kerajaan bertujuan untuk penonton luar negara.

Matlamatnya adalah untuk menyampaikan mesej yang sangat jelas kepada orang-orang di luar negara – Israel mempunyai hak untuk mempertahankan dirinya,” Lidor Bar Daud memberitahu Ynet.

Sekurang-kurangnya 168 rakyat Palestin terbunuh sejak Israel secara besar-besaran meningkat serangan ke atas Gaza pada 7 Julai. Lapan puluh peratus daripada kematian adalah orang awam, menurut PBB.

baca lanjut > http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/israel-student-union-sets-war-room-sell-gaza-massacre-facebook

war_room_flag

PENIPUAN TERANCANG”

Tahun lepas satu rahsia” Inisiatif kerajaan Israel pecah tembelang, kerana merancang untuk membayar pelajar untuk menyebarkan propaganda dalam talian.

“Gaya dari usaha (propoganda) tersebut adalah untuk kelihatan seperti mereka adalah tidak rasmi, hanya seperti orang berbual setiap hari dalam talian,” Israel pakar Dena Shunra memberitahu The Intifada Elektronik.

Tetapi yang sebenarnya, ini adalah kempen penipuan terancang, dirancang dengan tajuk perbincangan yang diluluskan oleh kerajaan dan sukarelawan dengan dana orang ramai dan penerima wang saku,” tambah Shunra.

Bekerja dalam 30 bahasa, pelajar membuat komen sasaran yg jauh ke forum2 dalam talian termasuk yang dikenali sebagai “anti-Israel” di halaman Facebook dan komen bahagian media dalam talian.

lain2 artikel penipuan terancang ISRAEL!

With thanks to Dena Shunra for research and translation.