Petikan temuramah anwar/simon kuper paris 12/4/2013

… bersekutu dengan kumpulan etnik yang lain adalah harapan terbaik terhadap Umno, tetapi, beliau menegaskan: “Saya matang.” Beliau kini melihat “ketuanan Melayu” sebagai “masalah besar”.

Apa itu “Ketuanan Melayu”? baca sini > ketuanan melayu

Apa itu artikel terpenting “Ketuanan Melayu”? baca sini > Artikel 153 ketuanan melayu

Temuramah penuh bersama financial times di paris..

April 12, 2013 6:15 pm
A Malaysian story

(terjemahan penuh..)
Sebuah kisah Malaysia

Simon Kuper By Simon Kuper
Penonton dengan Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang Malaysia, yang menghabiskan enam tahun dalam kurungan, di mana beliau membaca Alkitab, Lao Tse dan semua Shakespeare
Anwar Ibrahim © Ilustrasi oleh Luis Grañena

Anwar Ibrahim tidak akan menang apa-apa anugerah Grammy, tetapi di kedai teh yang bergaya di Paris Hotel Bristol dia tiba-tiba pecah ke dalam tahun 1960-an melanda: “Tolong memahami bagaimana saya rasa / cinta anda untuk saya, mengapa tidak mendedahkan? … “(Dia mungkin menyalurkan Freddie & versi Dreamers itu.)

Ia bunyi yang tidak selaras yang datang dari pemimpin pembangkang kurus Malaysia, dengan cermin mata profesor dan uban janggut. Kemudian pulangan Anwar kopi dengan madu (“gabungan sangat ganjil,” katanya mengakui) dan menjelaskan bahawa dia dan anak-anaknya yang digunakan untuk menyanyikan lagu bersama-sama apabila mereka melawat beliau di penjara. “Pengawal semua akan menangis mendengar kami,” katanya tertawa kecil.

Anwar menghabiskan enam tahun dalam kurungan, dituduh liwat dan rasuah (yang beliau menafikan). Beliau telah dibebaskan pada tahun 2004, dan dalam pilihan raya pada 5 Mei mungkin menjadi perdana menteri. Pakatan pembangkang yang berbilang kaum itu mempunyai peluang yang tulen menjatuhkan Barisan Nasional, yang dalam guises yang berbeza telah memerintah Malaysia sejak kemerdekaan pada tahun 1957. Anwar menganggap Malaysia sebuah “demokrasi palsu” (1) yang nikmat coterie bangsa Melayu. Dia berjanji untuk membawa demokrasi multi-etnik. Jika dia berjaya, Malaysia akan membuat satu perjalanan yang menyerupai sendiri: dari supremacist etnik Melayu kepada pemerintah Melayu sombong untuk chastened pemimpin pelbagai kaum. Begitu banyak cerita gema cerita Malaysia.

Anwar, yang berada di bandar untuk memberi ucapan, telah datang ke Bristol sahaja pagi ini, tanpa pengawal peribadi, walaupun dgn berhati-hati. Di Malaysia beliau bimbang tentang menjadi bugged atau dibunuh (2). Di luar negara dia berasa lebih bebas. Tetapi di sini dia berhati-hati: “Semua pembangkang ini untuk Shah, untuk Putin, telah dibunuh di London.” Minum ramuan ganjil dia menceritakan kisah hidupnya.

Beliau dilahirkan pada tahun 1947 dalam keluarga Melayu biasa. Beliau menyeru jirannya “bapa” Cina dan India dan “makcik”. Tetapi kemudian dia berlari persatuan pelajar-pelajar Islam, dan pada tahun 1982 melonjak kepada Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) – parti pemerintah bahawa dia kini menentang.

Sebab besar Umno adalah tindakan afirmatif untuk orang Melayu, kumpulan majoriti di negara ini. “Lihat,” kata Anwar sekarang, “Saya bermula pada tahun 1960-an. Pada dasarnya pakaian perniagaan keseluruhan dikawal oleh kaum Cina. Saya bermula amat bimbang, berkata, ‘Anda perlu mempunyai tindakan afirmatif untuk orang Melayu. ”

Orang muda bijak melonjak dalam Umno. Pada tahun 1991, Perdana Menteri Mahathir Mohamad membuat dia menteri kewangan. Walau bagaimanapun, Anwar dan Mahathir kemudian jatuh keluar. Anwar berkata, beliau datang untuk menentang tindakan afirmatif sebagai skim cepat kaya untuk kanak-kanak daripada golongan elit pemerintah. Dan apabila dia muncul di sampul majalah Time pada tahun 1997, beliau berkata Mahathir “sangat marah”. Tetapi Anwar mengakui beliau tidak dijangkakan Mahathir memenjarakan beliau. “Tiada siapa yang kenal Mahathir seperti yang saya kenal beliau. Malah anak-anak beliau tidak rapat seperti yang saya rapat dengan beliau. ”

Tiba-tiba Anwar di dalam sel, dengan “semua masa di dunia”. “Bagi enam bulan Mahathir tidak memberi saya apa-apa. Tiada kertas. Jadi saya menyanyi, sudah tentu. Generasi saya adalah Ricky Nelson, Paul Anka, The Beatles, Johnny Mathis. Saya juga menyanyikan lagu-lagu Melayu, lagu-lagu Hindi. Bolehkah anda bayangkan berapa banyak beratus-ratus lagu saya menghafal? Ia adalah gila. ”

Kemudian beliau dibenarkan buku. Tabiat Anwar ini memetik penulis klasik dalam ucapan bukan sekadar affectation an. Dalam penjara dia membaca mereka semua: Alkitab, epik Hindi, Lao Tse, Shakespeare. Semua Shakespeare? “Kali Empat dan setengah, nota yang banyak,” katanya tertawa kecil. Beliau juga telah dialamatkan suatu persidangan Shakespeare akademik di Australia. Beliau mengenal pasti dengan Raja Lear, disingkirkan dari kuasa, walaupun selepas Anwar pembebasan Nelson Mandela mengusik kepadanya: “Mengapa King Lear? Julius Caesar! ”
. . .
Dalam penjara, kata Anwar, “Saya belajar banyak. Anda melihat orang yang sedang diseksa. Saya dipukul teruk, tetapi dunia tahu mengenainya. Berapa ribu di penjara Malaysia sedang dirawat dengan cara itu? Tiada siapa yang tahu mengenainya. ”

Keluar dari penjara, Anwar menjadi seorang ahli politik multi-etnik. Sudah tentu allying dengan kumpulan etnik yang lain adalah harapan terbaik terhadap Umno, tetapi, beliau menegaskan: “Saya matang.” Beliau kini melihat “ketuanan Melayu” sebagai “masalah besar”(3).

Kepelbagaian budaya barunya itu tidak menghalangnya daripada hobi kegemaran ahli-ahli politik Malaysia: Yahudi-umpan. Umno telah lama dinikmati menunjukkan persahabatan Anwar dengan ahli-ahli politik Yahudi Amerika. “Mereka dicetak gambar saya dengan Paul Wolfowitz dan dihantar ke setiap kampung,(4)” katanya grumbles. Jadi pada tahun 2010 Anwar dinikmati menunjukkan bahawa kempen “1Malaysia” Umno ingin tahu menyerupai satu Israel “One Israel” kempen. Beliau berkata, agensi PR yang sama palsu kedua-duanya.

Tidakkah ini anti-Yahudi? Anwar protes: “Saya terpaksa berhadapan dengan penonton domestik yang digambarkan saya sebagai ejen Yahudi.” Tetapi, beliau menambah, sedih: “Terus-terang, saya tidak dapat pulih sepenuhnya, kerana beberapa pertubuhan Yahudi di Amerika menjadi sangat teruk. ”

Namun, mengikut piawaian Malaysia Anwar adalah budaya. Papan (percaturan) yang lain adalah rasuah Umno. Mungkin kerana dia jatuh, keluarga sendiri masih agak sederhana. Apabila saya bertemu dengan anak perempuannya bertudung tdk formal di Paris, dan mengarahkan (syorkan) beliau pada teksi tempatan, dia bertanya kepada saya mengenai tiket metro. “Bajet” adalah bagaimana dia merumuskan strategi perjalanan (makan angin) beliau.

Pada pilihan raya 2008, gabungan Anwar mendapat 47 peratus undi. Sekarang, walaupun kawalan kerajaan kebanyakan media, dia boleh layak menang. Kemudian dia akhirnya mungkin akan mendapat pekerjaan yang Mahathir menafikan beliau – tetapi sekarang mungkin sebagai seorang (perdana menteri) yang bertaraf rendah (low profile).

simon.kuper @ ft.com

ulasan 1mk

  1. Anwar menganggap Malaysia sebuah “demokrasi palsu” (1) – bagaimana boleh menang beberapa negeri kiranya palsu? jgn bandingkan demokrasi western, lain.. kita demokrasi berlandaskan islam, ada caranya..
  2. Di Malaysia beliau bimbang tentang menjadi bugged atau dibunuh (2) – kenyataan ini dilihat seperti provokasi kepada dunia supaya melihat Malaysia sebagai negara bahaya (ingat kenyataan zulkifli nordin-tembak wan azizah)?? pemimpin yg bertanggungjawab..? cinta negara sendiri?
  3. “Saya matang.” Beliau kini melihat “ketuanan Melayu” sebagai “masalah besar”(3) – ini adalah masalah utama beliau untuk menangi hati rakyat malaysia selain melayu. kira dia berjaya batal perkara ini, maka sokongan SGT besar diperolehi?
  4. gambar saya dengan Paul Wolfowitz dan dihantar ke setiap kampung,(4) – org kampung aku tak kenai sapa ni paul wolfowitz, kalau benar krjaan buat.. tidak mungkin hasilkan apa2 natijah.. abah mak aku semua tak tau sapa ni paul wol.. paul anka depa kenai la..

TIADA pernah 1mk kenali kalangan pemimpin kita yg bersungguh2 mengkhianati, buat tohmohan, buat andaian buruk kepada  negara sendiri di luar negara
seumpana kita membelot..